Volg je offertes degelijk op, als je wil dat ze leiden tot een order Offertes maken, daar zijn we als verkoper vaak heel gedreven in. We hebben een goed gesprek gehad bij een potentiële klant en gaan ervan uit dat, als we hem/haar snel een offerte sturen, het order even snel zal volgen... Meestal bellen we de klant wel enkele dagen later op en vragen we hem/haar of hij/zij onze offerte goed ontvangen heeft en of er nog vragen zijn. Soms gebeurt het dan dat de klant iets vaag antwoordt in de zin van: "Ik dien dit nog verder te bekijken en hou je op de hoogte". Ondertussen gaat de tijd voorbij en hebben we het druk met andere prospects/klanten/orders. Plots ontvangen we een vriendelijk mailtje van onze potentiële klant waarin hij/zij ons meedeelt dat ons voorstel niet verder weerhouden werd. Klinkt dit herkenbaar ? Uiteraard vergt het toewijding en planning om een goede opvolging van onze offerte te verzorgen en hebben we 1001 andere, belangrijke dingen te doen. Dit zijn echter niet de enige redenen waarom we onze offertes vaak onvoldoende nauwgezet opvolgen. Het lijkt ons vaak gewoon overbodig of, sterker nog, eerder een nadeel dan een voordeel. We denken maar al te gauw zaken als: "De klant zal wel geen vragen hebben zeker. Anders zou ik het wel horen"; "Als ik nu nog eens terugbel krijgt mijn klant misschien de indruk dat ik hem stalk"; "Als ik hem/haar terug contacteer komt hij/zij misschien op de proppen met een bezwaar dat ik niet kan weerleggen" enz. Stop vandaag nog met deze foutieve redeneringen en zorg voor een nauwgezette opvolging van al je offertes. Als je klant vaag blijft, vraag hem dan concreet waarom hij nog niet kan beslissen en wanneer hij dit wél denkt te kunnen doen. En last but not least, vervang je negatieve redeneringen door de volgende positieve overtuigingen: "Als ik mijn voorstel nauwkeurig opvolg, dan toon ik aan de klant dat ik interesse heb in zijn/haar bedrijf en dat ik gedreven ben om met hem/haar te gaan samenwerken. Daarnaast laat ik zien dat ik toegewijd ben en tenslotte geef ik blijk van een feilloze organisatie en planning." En dit zijn toch eigenschappen die je potentiële klant alleen maar gunstig kan stemmen, niet ?
Good luck !
Commenti